Op zoek naar iets?

{{statusText}}

vanaf €3160

• maart | max. 10 personen | Nederlandstalige reisleiding
    • overnachting in prachtig gelegen privé-woningen
    • wandelen en natuurbeleven in een uniek vulkanenlandschap

In Noord-IJsland, aan de rand van de Noordelijke IJszee, liggen twee gebieden van een overweldigende schoonheid: Mývatn en Tröllaskagi. Allebei zijn ze door en door vulkanisch en toch totaal verschillend.

In het Mývatn-gebied scheuren actieve vulkanen de grond open.
    Krachten uit het binnenste van de aarde stuwen er permanent vloeibaar gesteente omhoog. Hier is de aardkorst dun en oogt de natuur buitenaards. Geen toeval dat de Amerikaanse astronauten net in deze omgeving voor hun eerste maanwandeling oefeningen hebben gehouden.
    Iets verder ligt Tröllaskagi. Op dit weinig bezochte schiereiland zijn de ruige landschappen van een betoverende schoonheid. Duizenden jaren lang hebben de krachten van het ijs de basaltlagen bewerkt tot een Alpien gebergte met diep uitgesleten valleien en scherpe bergkammen. In de kleine inhammen aan de rand van de oceaan leven boeren-vissers erg geïsoleerd.

Tijdens deze 12 daagse reis verkennen we Noord-IJsland in de winter.
    In dit seizoen accentueert de sneeuw de tekeningen in het landschap.
    De grillig gestolde lavastructuren baden in een feeëriek en subtiel voorjaarslicht, stoomzuilen smelten gaten in de bevroren aarde, watervallen liggen versteend in het woestijnlandschap; het zijn stuk voor stuk beelden met een hoog surrealistisch gehalte.
    Overdag maken we originele wandelingen in de overweldigende natuur.
    Voor sommige wandelingen trekken we sneeuwschoenen aan en bezoeken plaatsen waar zelden iemand komt.
    ’s Avonds zoeken we de gezelligheid op van ons huis. We koken samen en praten na over de gebeurtenissen van de dag.

We overnachten op slechts 2 locaties. Dit maakt het mogelijk om ongehaast onderweg te zijn en maximaal tijd te besteden aan de talrijke bezienswaardigheden. Beide logies kijken uit over de oceaan. Ze liggen ver weg van alle drukte.
    Op beide plekken hebben we het huis voor ons alleen.

Deze reis wordt geleid door Willy Wouters volgens het SlowTravel concept.
    Hij kent de gebieden als zijn broekzak en brengt je naar plaatsen die zelfs voor vele IJslanders ongekend zijn.
    Voeg daar het regelmatig baden in warmwaterbronnen, de kans op poollicht en de veelkleurige 'Gliterský' aan toe en je hebt alle ingrediënten voor een natuurreis zonder weerga.

Fysiek wandelniveau

Comfort niveau

Dag 1

Naar IJsland

Vlucht naar Keflavík airport en aansluitende luchthaventransfer naar Reykjavík.
    Korte stadswandeling en avondeten.

Hotelovernachting.

Dag 2

De Fnjóská-rivier en Aðaldalur

’s Ochtends vliegen we naar Akureyri, het vertrekpunt van onze exploratiereis.
    In een kleine nederzetting langs de Eyjafjord bezoeken we een goed onderhouden turfboerderij uit het midden van de 19de eeuw. De gevelconstructie met mooie houten ornamenten geeft aan dat de woning tot een gegoede familie behoorde. We rijden landinwaarts en volgen een stuk van een 100 km lang gletsjerdal. De oevers van de meanderende Fnjóská-rivier zijn mooi aangevroren. Kleine stroomversnellingen en eilandjes zorgen voor sfeervolle beelden. We rijden verder noordwaarts via Aðaldalur. Zo’n 2500 jaar geleden werd tijdens een eruptie op de hoogvlakte het weidse dal overspoeld door een grote lavastroom. Her en der steken boerderijen met felgekleurde daken boven de deels besneeuwde lavastructuren uit.
    Bij de Laxá, de rivier die van de hoogvlakte naar de Noordelijke IJszee vloeit, maken we een wandeling langs een mooie canyon.
    Ca 6 km / 3u wandelen / geen hoogtemeters

In de late namiddag bereiken we het huis waar we de komende 6 nachten zullen verblijven.
    De woning ligt aan de rand van de oceaan. De omgeving is uniek. De kamers en de gemeenschappelijke vertrekken zijn ruim en gezellig ingericht. Grote ramen zorgen voor veel lichtinval en geven een goed uitzicht op het besneeuwde gebergte aan de overkant van de baai. We hebben het huis voor ons alleen. Het is de ideale uitvalsbasis om de winterse landschappen in de omgeving van het vulkanisch actieve Mývatn-gebied en het Jökulsá á Fjöllum Nationaal Park te verkennen.

Dag 3

De grote zwavelberg en de Kraflavulkaan

De grote diversiteit aan vulkanische fenomenen in het noorden van IJsland is het best waarneembaar in het Mývatn-natuurreservaat. Mývatn ligt op een hoogvlakte, op de grens met het onbewoonde binnenland. Het ligt pal op de Mid Atlantische Rug, de breuk die IJsland letterlijk in twee scheurt. Centraal in het gebied ligt een meer dat omringd is door imposante tafelbergvulkanen en lange kraterrijen. Ten oosten van het meer ligt Námafjall, een grote zwavelberg waar de Denen in de middeleeuwen zwavel voor hun buskruit ontgonnen. Stoompluimen ontsnappen aan de bergflanken. Aan de voet van de berg liggen kleurrijke kokende modderpoelen.
    We wandelen door een verborgen vallei en volgen dan een uitgestrekt lavaveld tot bij de borrelende warme bronnen. In de namiddag trekken we opnieuw onze sneeuwschoenen aan en wandelen we door de uitgestrekte Krafla-vulkaan. In 1975 scheurde hier de aardkorst open. 9 jaar lang vonden een reeks uitbarstingen plaats die onder de naam ‘Krafla Vuren’ geschiedenis hebben gemaakt. Er ontstond een kilometerlange eruptiespleet die nog altijd warmte afgeeft.
    Op ons wandeltraject verkennen we de stomende lavavelden en pastelkleurige solfatarenvelden. De danteske omgeving contrasteert met het maagdelijk witte sneeuwlandschap. We verkennen niet alleen de highlights, maar wijken ook af om enkele verborgen parels te bezoeken.
    Ca 12km / 6u wandelen / 50 +hoogtemeters

Dag 4

De explosiekrater Hverfjall en de restanten van een fossiel lavameer

Het Mývatn-gebied wordt grotendeels gedomineerd door de prachtige Hverfjall-vulkaan. Tijdens een hydrovulkanische eruptie zo’n 2500 jaar geleden, kwam het hete magma in contact met het grondwater, waardoor een explosie van stoom ontstond. De vulkaan bestaat uit as en lavabrokken. De flanken zijn sterk geërodeerd en de talloze verticale geulen zijn in de winter gevuld met sneeuw. Het zachte licht trekt lange schaduwen en zorgt voor een grafisch accent.
    Vandaag verkennen we de Hverfjall-explosiekrater en zijn omgeving. Na een klim van ongeveer 150 m, wandelen we over de kraterrand waar we een goed uitzicht hebben op het meer en op de omliggende vulkaanketens. Ook de binnenkant van de krater vertoont mooie erosielijnen.

We verkennen ook de nabije omgeving van de explosiekrater.
    Bij Ludentborgir, een indrukwekkende eruptiespleet, heeft de wind vrij spel en liggen er sneeuwduinen opgewaaid in het ruwe lavaveld. We wandelen langs de overblijfselen van wat ooit een groot lavameer was en zoeken een weg tussen versteende stoomzuilen en bosjes dwergberken. Dit is het perfecte decor voor unieke foto-opnamen.
    Ondertussen kijken we ook uit naar de sneeuwhoen en de giervalk, twee vogelsoorten die zich in dit biotoop goed thuis voelen.
    Ca 12km / 6 à 7u wandelen / 150m +hoogtemeters

Dag 5

Het Jökulsárgljúfur Nationaal Park

De hele dag staat in het teken van de Jökulsá á Fjöllum, de krachtigste rivier van Noord-IJsland. In het zuidelijke deel van het Jökulsárgljúfur Nationaal Park wandelen we door de oude rivierbedding richting Dettifoss waterval. Vlakbij ligt Selfoss, een reeks kleinere watervallen die zich speels in een canyon storten. Het stuifwater vriest langzaamaan vast aan de basaltrotsen en zo ontstaan er prachtige ijsstructuren.
    Het grootste deel van de Jökulsárgljúfur canyon ontstond door jökulhlaups, krachtige vloedgolven teweeggebracht door subglaciale erupties onder de Vatnajökull ijskap. De vloedgolven vernielden alles op hun weg en sleten het aardoppervlak uit over een lengte van 30 km.

Meer stroomafwaarts, in het noordelijke deel van het nationaal park, wandelen we over oude paden langs een stuk van de canyon. Op onze weg liggen ook de restanten van een boerderij waarvan de bewoners door de vernielende vloedgolven in de 18de eeuw gedwongen waren te vertrekken. Tijdens het afdalen van de hoogvlakte krijgen we een goed zicht op de Öxafjord, de delta waar de Jökulsá á Fjöllum dagelijks duizenden tonnen vulkaanzand afzet.
    In de late namiddag struinen we langs een keienstrand. Drijfhout en de resten van een houten roeiboot vormen een uitstekende voorgrond voor de fotografen onder ons. Bij de monding van de ‘Hoefijzer-Rivier’ zien we hoe een mooie waterval zich over de kliffenrand in de oceaan stort.
    Ca 12 km / 6 à 7 u wandelen / 50 +hoogtemeters

Dag 6

Watervallen in het onbewoonde binnenland

Na een bezoek aan Goðafoss, de historische waterval waarin bij het Christendom de afgodsbeelden werden gegooid, rijden we pal zuid. Op het einde van het dal liggen de boerderijen Mýri en Bólstaður; hier werd enkele jaren geleden de film ‘Rams’ werd opgenomen. Hier begint ook het onbewoonde binnenland. Er liggen honderden vierkante kilometers besneeuwd woestijnlandschap voor ons.
    Over de woeste hoogvlakte stroomt de Skjálfandafljót, een van de mooiste gletsjerrivieren van Noord-IJsland.
    We binden onze sneeuwschoenen aan en volgen de rivier landinwaarts, naar plekken waar tijdens de winter zelden mensen komen. Op onze weg liggen de prachtige watervallen Aldeyjarfoss, Ingvararfoss en Hrafnabjargafoss. Ze liggen alledrie in een theatrale omgeving. Winterstormen hebben de voorbije maanden het landschap omgetoverd tot een zacht vormen- en lijnenspel.
    De sneeuw heeft alle tinten van wit en zorgt voor een ongewoon licht. Buiten het knerpen van de sneeuw onder onze voeten heerst over het gebied een bevreemdende stilte. We voelen ons heel alleen op de wereld.
    Ca 12 km / 7u wandelen / 60 +hoogtemeters

Dag 7

De oevers van het Mývatn-meer

Duizenden jaren lang hebben grote cataclysmen het landschap van Mývatn gevormd. Hier is de aardkorst dun. Van overal stijgen stoomzuilen en rookpluimen uit het besneeuwde landschap op. Roestbruine rotsen en turkoois getinte meren contrasteren met de witte natuur. Op sommige plekken zijn de lavastromen opengebarsten, waardoor we in het binnenste van de aarde kunnen kijken. Te midden van deze chaos ligt een groot meer. De hoge vulkaanruggen rondom rond beschermen het gebied tegen de koude poolwind.
    Aan de oevers van het meer vinden we tal van bijzondere natuurfenomenen. Alles oogt hier surrealistisch. Pseudokraters, grillig gestolde lavazuilen, kleine ijsvrije baaien waar eenden overwinteren, hoge drukwallen gevormd door opstotende lavastromen, kleine kreken en golvende rivieren nodigen uit tot verschillende verkennende wandelingen. Hier en daar zie je een boerderij waarvan de gekleurde daken afsteken tegen de witte omgeving. Dank zij de gunstige ligging en het microklimaat kunnen enkele families hooien, op zalmforel vissen en eendeneieren inzamelen. Ze maken tevens gretig gebruik van de geothermische rijkdom om hun huizen te verwarmen, tomaten te kweken en zelfs brood te bakken in de warme grond.
    Ca 10 km / 5 à 6u wandelen / 40 +hoogtemeters

Op de terugweg naar onze logeerplaats nemen we tijd voor een openluchtbad aan de rand van de oceaan. Badend in 38° warm zeewater, genieten we van de uitzichten op de besneeuwde bergflanken aan de overkant van de baai. Het is de perfecte afsluiter van het eerste deel van de reis.

Dag 8

Handelsposten en oude haringstations

Het tweede deel van de reis brengt ons in Tröllaskagi, een schiereiland dat tussen twee grote fjorden ligt. Onze route gaat via Akureyri, de belangrijkste stad van Noord-IJsland. Misschien de gelegenheid om even het oude stadsdeel in te trekken en de beste handgemaakte ijscreme van Noord-IJsland te proeven?
    We verlaten Akureyri in noordelijke richting en rijden langs de oevers van de indrukwekkende Eyjafjord. Onderweg bezoeken we enkele interessante plekken, waaronder een middeleeuwse handelspost waar keramiek uit Europa werd geruild voor zwavel en stokvis, een verlaten haringstation en enkele charmante vissershaventjes. Het gebied wordt ruiger naarmate we de noordelijke rand van het schiereiland naderen. De weg loopt langs kliffen, door kleine baaien en enkele rudementaire tunnelpassages. Naast de mooie landschappen gaat onze aandacht ook uit naar het culturele. Overblijfselen van nederzettingen vertellen ons dat haring een van de belangrijkste bronnen van inkomsten was. In het museum in Siglufjörður, een kleine gemeenschap op een boogscheut van de poolcirkel, krijgen we een goed beeld waarom de eilandbewoners de haring het ‘goud van IJsland’ noemen.
    Ca 6 km / 3u wandelen / geen hoogtemeters

Aan de rand van de Noordelijke IJszee ligt de boerderij waar we de komende 3 nachten zullen verblijven. Ook hier hebben we het huis voor ons alleen.
    In de tuin ligt een hotpot waarin we ’s avonds heerlijk kunnen in ontspannen. Er is geen lichtpollutie en we hebben een goede kans om het noorderlicht te zien.

Dag 9

In het hart van Tröllaskagi

Vandaag dringen we door tot het hart van Tröllaskagi.
    Op enkele uitzonderingen na vinden we op het schiereiland de hoogste toppen van IJsland. Het gebergte is van het Alpiene type. Het bestaat uit oude basaltlagen, die in het centrum een dikte van 1500m hebben. Op het eind van de IJstijd hebben terugtrekkende gletsjertongen het landschap omgevormd tot een labyrinth van gletsjerdalen, smalle bergkammen en scherpe pyramidevormige toppen.

Er leidt maar één weg naar het hart van het massief. De landschappen zijn majestueus. Op het eind van de vallei verlaten we het voertuig en doen weer de sneeuwschoenen aan. We trekken naar een hoger gelegen dal waar een bevroren meer omsloten wordt door het hooggebergte. Tröllaskagi is hét schoolvoorbeeld van gletsjererosie. Regelmatig kruisen we mooie U-vormige gletsjerdalen. Tijdens de ijstijd schuurden hier kilometers lange gletsjertongen van de hoogvlakte naar de oceaan. Hierdoor ontstonden ontelbare ‘hangende dalen’, een geologisch fenomeen dat het gebergte een apart karakter geeft.
    Ca 12 km / 6 à 7u wandelen / 200 +hoogtemeters

Dag 10

Alpien gebergte aan de rand van de oceaan

Aan de noordelijke rand van het schiereiland is de combinatie van hooggebergte en kustlandschap erg verrassend.
    We volgen de kustlijn met mooie panoramische uitzichten en struinen over de verlaten stranden die door vroegere gletsjermorenen zijn opgestuwd. Bij de oevers van de binnenzeeën nemen we de tijd om poolvossen te observeren. Het is de periode van het jaar waarbij ze de stranden afschuimen op zoek naar een prooi.
    We wandelen naar de top van een eiland en genieten van een mooi uitzicht op Drangey, het vogeleiland waar de vogelvrijverklaarde Grettir De Sterke zich lang schuil hield. We ronden de kaap van Tröllaskagi ter hoogte van Hofsós, één van de vroegere handelsposten op IJsland. In de kleine baai zien we verschillende oude huizen die recent met veel liefde werden gerestaureerd. Bijzonder mooi is het Bálkahús, een zwart geteerd houten huis van eind 18de eeuw. Meer zuidelijk bezoeken we Grafarkirkja. Het kleine turfkerkje ligt eenzaam in de vlakte en steekt af tegen de besneeuwde bergflanken op de achtergrond.
    Ca 10 km / 6u wandelen / 150 +hoogtemeters

In de late namiddag gaan we ontspannen in het meest bevreemdende warmwaterbad van IJsland.
    De moderne constructie werd enkele jaren geleden door de befaamde landschapsarchitecte Sigrídur Sigthorsdottir ontworpen en is in een grasheuvel aan de rand van de oceaan ingewerkt.
    Vanuit het bad genieten we van een overweldigend uitzicht over de Skagafjord.

Dag 11

Reykjavík

We nemen de middagvlucht naar Reykjavik.
    Na het wegbrengen van de bagage naar het hotel hebben we nog enkele uren om Reykjavik te bezoeken. In het oude stadsgedeelte zijn met golfplaten beklede huizen verweven met de moderne glas- en staalarchitectuur. De sfeervolle stad telt enkele interessante landmarks en musea met wisselende tentoonstellingen.

Hotelovernachting.

Dag 12

Terugvlucht

Luchthaventransfer en terugvlucht.

Periode & Prijzen

Nota

Boek tijdig!
    Om een optimale natuurbeleving te garanderen is het aantal deelnemers op deze reis beperkt tot 10 personen.
    Soms is de reis reeds maanden voor vertrek volzet. Tijdig inschrijven is zeker aanbevolen.
    Bovendien zijn we genoodzaakt om binnen een welbepaalde termijn de namen van de deelnemers door te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Boek je laat, dan kunnen wij de heen- en terugvlucht niet meer garanderen en dienen we vaak een duurdere vluchtklasse aan te rekenen.

Prijsberekening

De prijs is berekend op basis van het aantal medereizigers.
    Bij de opmaak van de bestelbon gaan we er van uit dat er effectief 10 personen deelnemen. Mochten er slechts 9 deelnemers zijn, dan wordt het verschil verrekend met de saldofactuur.

Voor 2020 gelden volgende prijzen per persoon:
    € 3.160 (op basis van 10 deelnemers)
    € 3.340 (op basis van 9 deelnemers)

Voordelig voorschottenplan

Bij een vroegtijdige inschrijving hanteren we een aangepast en gespreid voorschottenplan. Neem contact op met ons kantoor voor meer info.

Verlenging van de reis

Je kan de reis op individuele basis met 1 of meer dagen verlengen als je Reykjavik of nabije omgeving wenst te bezoeken. De verlenging dient bij inschrijving worden gemeld.
    Neem contact met ons op voor meer info.

Eigen aan de reis

In een minigroep onder leiding van een IJslandkenner naar de mooiste plekken van
    Noord-IJsland.
    We maken originele wandelingen naar weinig bezochte gebieden en beleven de natuur op een rustig tempo. We baden in exclusieve warmwaterbaden aan de rand van de poolcirkel.
    We logeren in kleinschalige logies, uniek gelegen en voor ons alleen.

Deelnemers

Minigroep van min. 9 - max. 10 personen.

Begeleiding

Nederlandstalig. Willy Wouters.

Vervoermiddelen tijdens de reis

Binnenlandse vlucht van Reykjavík naar Akureyri/retour.
    Een 4x4 voertuig gedurende het reisverloop in Noord-IJsland.

Fysiek

Niveau 1
    Een normale gezondheid en fysieke conditie volstaan.
    We verplaatsen ons met een voertuig van de logeerplaats naar de interessante natuurfenomenen om er te wandelen. Het doel is om zoveel mogelijk buiten het voertuig te zijn en de grote verscheidenheid aan landschappen te ervaren. We wandelen op een rustig tempo, gemiddeld 4 à 6 uur gespreid over de hele dag met voldoende tijd voor natuurobservatie, natuurbeleven, fotograferen en genieten.
    Het terrein is doorgaans glooiend. De positieve hoogtemeters tijdens een wandeling bedragen niet meer dan 200m. Bij zachte sneeuw binden we sneeuwschoenen onder onze schoenen, hetgeen het wandelen vergemakkelijkt. We hoeven enkel een dagrugzakje te dragen (picknick, drinkbus, persoonlijke items).
    Enkele dagen wisselen we de voertuigverplaatsingen af met culturele bezoeken en zijn de wandelingen korter.

Logies

Niveau 2

De privé-woningen waar we in Noord-IJsland logeren hebben we voor ons alleen.

. in het Mývatn-gedeelte verblijven we 6 nachten in een huis met een unieke ligging.
    Twee- en driepersoonskamers, opgemaakte bedden, gedeeld sanitair.
    De ruime kamers en de leefruimte hebben grote ramen met uitzicht op de oceaan. We genieten van het voorjaarslicht dat de lucht pastel kleurt. De woning is smaakvol ingericht.

. in Tröllaskagi logeren we 3 nachten in een mooi gelegen huis tussen het gebergte en de oceaan. We beschikken over twee- en driepersoonskamers, opgemaakte bedden, gedeeld sanitair. De logies heeft een hotpot waarin we 's avonds heerlijk kunnen relaxen.

. 2 hotelovernachtingen in Reykjavík. Tweepersoonskamers met privé sanitair.

Maaltijden

Beide locaties beschikken over een comfortabele eetruimte en een modern uitgeruste keuken. We koken gezamenlijk; het zijn aangename momenten en het bevordert de groepssfeer.
    We kopen het voedsel in lokale winkels. De yoghurt, skyr en andere kaas- en melkproducten zijn bijzonder smaakvol. Ook hebben we de kans om de traditionele eetgewoonten te ontdekken waaronder gerookte zalmforel, lamsvlees en roggebrood gebakken in de stomende aarde.
    Bij het ontbijt is er brood, muesli en divers beleg. Het avondmaal bestaat uit soep, hoofd- en nagerecht. 's Middags picknicken we in de natuur en er zijn tussendoortjes voor overdag.
    De dranken bestaan uit koffie, thee, chocomelk, water.
    Wie 's avonds een aperitief wilt drinken, koopt dit best in de taxfree-zone op de luchthaven van vertrek. Afspraken hierover kunnen worden gemaakt op de bijeenkomst die de reis vooraf gaat.

In Reykjavik (dag 1 en 11) eten we 's avonds op restaurant.

Bijeenkomst vooraf

Voor de Nederlandstalig begeleide groepsreizen plannen we voor het vertrek een bijeenkomst met de deelnemers.
    Tijdens deze samenkomst kan je met elkaar kennismaken, praktische vragen stellen en de uitrustingslijst doornemen.
    Deze bijeenkomst wordt tijdig aangekondigd, zodat je er makkelijk kan aan deelnemen.

Klimaat

Alhoewel in maart de winter nog steeds de boventoon voert, laat het vogelleven zich langzaam verlokken om naar het Noorden te trekken. Ook voor het spotten van walvissen van op de oever van de fjorden maken we een goede kans. De lucht is doorgaans helder in deze periode van het jaar en dikwijls hullen de fameuse Glitský en het noorderlicht de hemel in een sprookjesachtig licht.
    Het ‘IJslands weer’ is zeer wisselend. Zonnig en windstil weer wisselt af met sneeuw en lagedrukfronten. Soms nemen voorjaarsstormen de overhand en worden verschillende lensvormige wolken boven elkaar gedreven door de wind.
    De temperaturen schommelen tussen -15°C en + 5°C. De wind kan het koud maken en vraagt een goede winddichte kledij.
    Eind maart is er reeds 15 uur daglicht met sfeervolle schemerperioden.

Persoonlijke uitrusting

Vooral de windsnelheid zal bepalen hoe ‘koud’ de buitenlucht aanvoelt.
    Om het lichaam hiertegen te beschermen voorzie je best verschillende dunne kledingslagen boven elkaar. Geef de voorkeur aan thermisch ondergoed als eerste laag.
    Na inschrijving krijg je een gedetailleerde uitrustingslijst toegestuurd. Deze lijst wordt doorgenomen en besproken tijdens de bijeenkomst voorafgaand aan de reis.
    Op vertoon van je bestelbon verlenen een aantal buitensportzaken, naast gespecialiseerd advies, een korting van 10% indien je materiaal aankoopt voor je reis.

Fotograferen

Fotograferen is schrijven met 'licht' en welk gebied leent zich daar beter toe dan IJsland.
    IJsland is een paradijs voor de fotograaf. Het bijzonder licht en de grote diversiteit aan bijzondere natuurfenomenen maken dat reizigers ononderbroken blijven fotograferen.
    Neem voldoende opslagruimte mee, voorzie een reservebatterij en zorg voor een 220V batterijlader.

Literatuur en kaartmateriaal

Boeken en kaarten zijn onontbeerlijk bij het voorbereiden van een reis.
    We hebben een uitgebreide lijst met literatuur en kaartmateriaal voor je samengesteld.

Infomoment

Wij houden jaarlijks infoavonden en lezingen over onze IJsland- en Groenlandreizen.
    Na iedere lezing kan je er uiteraard met al jouw vragen betreffende IJsland en Groenland terecht.
    De infoavonden zijn gratis, reserveren is noodzakelijk. Klik hier voor de eerstvolgende lezingen.

Programmawijzigingen

Niet te voorziene omstandigheden, wijzigingen in vluchtschema’s of andere oorzaken buiten onze wil om, kunnen soms tot programmawijzigingen of tot verschuivingen in de dagindeling leiden.