Op zoek naar iets?

Icelandair

Vliegen naar IJsland

Algemeen

ZuiDERHuiS IJslandreizen werkt uitsluitend samen met betrouwbare partners inzake veiligheid, stiptheid en garanties.

Iedere reis begint dan ook aan boord van Icelandair, de IJslandse luchtvaartmaatschappij.
In slechts 3 uur tijd vlieg je in alle comfort naar het land van vuur en ijs.

Voor meer info, neem contact op met één van onze reisspecialisten.

Vluchten

Er zijn dagelijks vluchten vanaf Amsterdam en Parijs.

ZOMER
 Amsterdam/ Parijs - Keflavík
14u00
15u10
 Keflavík - Amsterdam/ Parijs
07u40 12u40

 

WINTER

 Amsterdam/ Parijs - Keflavík 13u00 15u10
 Keflavík - Amsterdam/ Parijs
07u40 11u50

 

Ook vanuit Brussel wordt er rechtstreeks gevlogen naar IJsland.

Van 01.05. tot 18.05.: op dinsdag, donderdag, vrijdag en zondag

Van 19.05. tot 29.05.: op dinsdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag

Van 30.05. tot 30.08.: dagelijks

Van 31.08. tot 07.09.: op maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag

Van 08.09. tot 26.10.: op dinsdag, donderdag, vrijdag en zondag

Van 26.09. tot 26.10.: op donderdag en zondag

ZOMER
 Brussel - Keflavík
14u00
15u15 FI555
 Keflavík - Brussel
07u40 12u45 FI554

 

WINTER

 Brussel - Keflavík 12u50 15u15 FI555
 Keflavík - Brussel
07u40 11u45 FI554

Ruimbagage

Als je in Economy Class reist mag je één stuk bagage zonder extra kosten inchecken. Dit stuk mag maximum 23 kg wegen. De totale omvang (lengte, breedte en hoogte) mag niet groter zijn dan 158 centimeter. Deze beperkingen kan je ook op jouw ticket of ander reisdocument terugvinden.

Wat is de aansprakelijkheid van de luchtvaartmaatschappij en hoe dien ik een schadeclaim in?

Als bij aankomst blijkt dat je ruimbagage op de luchthaven van bestemming zoek of beschadigd blijkt, meld je dit best zo snel mogelijk aan een medewerker of vertegenwoordiger van Icelandair. Dit moet zeker schriftelijk binnen de zeven dagen gebeuren. We adviseren passagiers ook om een reisverzekering af te sluiten, aangezien de aansprakelijkheid van de luchtvaartmaatschappij voor vermiste, vertraagde of beschadigde bagage beperkt is. Voor elke claim moet een bewijst van verlies geleverd worden.

Wat kan ik beter niet in mijn ruimbagage pakken?

In bagage die je incheckt steek je beter geen breekbare of bederfelijke voorwerpen, geld, sleutels, sieraden, elektronische apparaten, kostbare metalen of bestek, verhandelbare waardepapieren of eigendomsbewijzen, zakelijke documenten, waardevolle artikelen, medicijnen of medische stukken, paspoorten of andere identificatiebewijzen of monsters. Indien je dit wel doet, is Icelandair niet aansprakelijk voor schade of verlies.

De luchtvaartmaatschappij heeft het recht om het vervoer van bagage te weigeren op dezelfde vlucht als de passagier, als de bagage de beperkingen hierboven beschreven overschrijdt. Daarom is het van groot belang overbagage te melden bij de luchtmaatschappij. Op die manier kan de maatschappij de nodige maatregelen treffen.

Handbagage

In Economy Class is per persoon, naast een klein, persoonlijk item, zoals een kleine handtas of laptop, één stuk handbagage toegelaten. Het maximaal toegestane gewicht is 10 kg. In de hoogte mag het stuk bagage niet hoger zijn dan 55 centimeter, de breedte mag maximum 20 centimeter bedragen en de lengte mag maximum 40 centimeter bedragen.

Te grote handbagage moet worden ingecheckt (tegen betaling) in het bagageruim. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor zijn handbagage tijdens de vlucht.
Deze moet onder de stoel of in de bagagevakken boven het hoofd geplaatst worden.

Passagiers met een lichamelijke beperking mogen naast hun bagage ook een rolstoel meenemen. Gelieve dit bij reservatie te melden aangezien de rolstoel ook moet worden ingecheckt.

Kinderen vanaf 2 jaar die een geboekte zitplaats hebben mogen dezelfde hoeveelheid handbagage meenemen als een volwassene.
Kinderen jonger dan twee jaar zonder geboekte stoel hebben geen recht op handbagage.

Hoe zit het met vloeistoffen in mijn handbagage?

Vloeistoffen mogen in handbagage worden meegenomen, als ze aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Verpakkingen mogen niet meer dan 100 milliliter (3 ounces) vloeistof bevatten.
  • Alle vloeistofverpakkingen moeten gemakkelijk in een doorzichtige en hersluitbare plastic zak passen. De maximale inhoud aan vloeistoffen in deze plastic zak mag niet meer dan 1 liter (1 quart) bedragen.
  • Per persoon mag slechts één plastic zak worden meegenomen.
  • 'Verpakking' betekent elk flesje, flacon, tube, potje of ander voorwerp dat vloeistof kan bevatten.

Aangezien de meeste drankblikjes en flessen meer dan 100 ml (1 dl) bevatten, worden ze niet toegestaan voorbij de veiligheidscontrole.

Overbagage

Indien je meer bagage wenst mee te nemen dan wat je ticket voorschrijft, kan je een extra stuk bagage bijkopen. Dit kan bij het inchecken op de luchthaven, via het Icelandair Service Center of online.

Voor een extra bagagestuk, dat minder dan 23 kg weegt, betaal je 55,00 euro extra. Als u een zwaar bagagestuk (maximum 32 kg) wenst in te checken, betaal je 47,00 euro extra. Indien je dit online of via het Service Center aangeeft krijg je respectievelijk 20% of 10% korting.

Vertraagde, beschadigde of verloren bagage

Vertraagde ingecheckte bagage

Wanneer blijkt dat na aankomst van je vlucht je bagage niet is meegekomen, dien je dit direct te melden bij één van de balies op de desbetreffende luchthaven.
Je krijgt dan een ´Property Irregularity Report´ (P.I.R.). Dit dien je binnen 21 dagen aan te maken.

Als je bagage na vijf dagen en ondanks het invullen van een P.I.R. nog steeds vermist is, dien je een 'Bagage Inhoud Formulier' (B.I.F.) in te vullen.
Dit maakt het voor de maatschappij mogelijk om nog specifieker jouw bagage te traceren.

Beschadigde bagage

Door normaal gebruik kunnen er krassen, vlekken, deukjes en andere kleine beschadigingen aan je koffer of tas ontstaan. Hiervoor is Icelandair niet aansprakelijk. Dit geldt ook voor items die uitsteken uit je bagage, zoals handvaten, wieltjes, kofferbanden...

Wanneer blijkt dat na aankomst van je vlucht je bagage beschadigd is geraakt, dien je dit direct te melden bij een van de balies op de desbetreffende luchthaven.
Je krijgt dan een ´Damage Report´. Voor een geldige claim dien je binnen 7 dagen een Damage Report aangemaakt te hebben.

Contact met Icelandair

Als je in verband met vertraagde ingecheckte bagage of beschadigde bagage contact met Icelandair wilt opnemen, stuur dan een e-mail (in het Engels) naar baggage@icelandair.is of bel tussen 05:30 - 17:30 GMT naar +354 425 0226. Stuur altijd een kopie van je Property Irregularity Report of Damage Report mee.

Indien je een overige klacht of claim hebt, dien je dit binnen 3 maanden na jouw vlucht (in het Engels) op bovenstaand e-mailadres te melden.

Verloren persoonlijke spullen

Voor alle items die je in het vliegtuig, of in de aankomst- of vertrekhal van de luchthaven van Keflavík bent verloren, kan je contact opnemen met:

Lost & Found – Property Office – Keflavik Airport Terminal Police
E-mail: sli@police.is (doordeweeks geopend van 08:30u tot 12:30u)

Voor alle items die je in de aankomst- of vertrekhal van de luchthaven van Amsterdam bent verloren, kunt je zich melden bij een van de informatiebalies in de lounges, aankomst- of vertrekhal.
Tevens kan je online het webformulier invullen.  

Voor alle items die je in de aankomst- of vertrekhal van de luchthaven van Brussel bent verloren, kunt je terecht bij de dienst Verloren Voorwerpen, middels het online contactformulier.
Bij achtergelaten bagage op het vliegtuig neem contact op met: bru.lostitems@swissport.com

Sportuitrusting

Door het bijzondere formaat van bepaalde sportuitrustingen, gelden hier ook bijzondere tarieven voor. Onder sportuitrusting valt o.a. fietsen, duikuitrusting, surfplank, ski's... Meer prijs is afhankelijk per type artikel.

Wanneer je reist met een item dat wordt beschouwd als “bijzondere bagage” dien je dit op voorhand te melden. Neem hiervoor contact op met ons kantoor.