Handleiding RouteYou voor onze wandelreizen - Zuiderhuis

Handleiding RouteYou

Inhoudstafel

01 Wat is RouteYou en waarom gebruiken we het?
02 Aanmelden/registreren op RouteYou.
03 Installeren van de RouteYou applicatie
04 Je routes terugvinden
05 Routes bekijken via de website op je computer
06 Routes bekijken via de QR-code uit je routeboek
07 Jouw routeboek
08 Offline gebruik
09 gpx-bestanden downloaden
10 Vaak voorkomende problemen
11 Feedback over RouteYou?


01 Wat is RouteYou en waarom gebruiken we het?

Sinds enkele jaren werken we samen met het Gentse softwarebedrijf RouteYou aan een digitaal routeboek voor onze fiets- en wandelprogramma’s. Op die manier brengen we zoveel mogelijk informatie voor je samen in een applicatie: de praktische informatie over bijvoorbeeld je accommodatie, de bezienswaardigheden op je route en uiteraard ook het digitaal kaartmateriaal en de bijbehorende navigatiemogelijkheden. Dankzij deze digitalisering heb je steeds alle noodzakelijke informatie op zak. Zo kan je je optimaal voorbereiden op je dagelijkse wandeling of fietstocht, kan je eenvoudig de route onderweg volgen en mis je geen enkele bezienswaardigheid!

Met RouteYou kan je jouw routes downloaden voor offline gebruik. Zo ben je onderweg niet afhankelijk van mobiel internet. Daarnaast kun je, indien gewenst, de gpx-bestanden van de routes ook gebruiken op je persoonlijk gps-toestel (gpx, kml …).

Het gebruik van RouteYou is kosteloos voor Zuiderhuis klanten, want je krijgt toegang tot jouw fiets- of wandelprogramma binnen het Zuiderhuis platform.


02 Aanmelden/registreren op RouteYou

Je ontvangt een email vanuit mailing@routeyou.com waarin je uitgenodigd wordt om lid te worden van de groep “NAAM VAN JOUW REIS”. Door de uitnodiging te aanvaarden kom je op de webpagina van RouteYou.

Ontving je geen mailtje? Kijk even in je reclame of spam folder van je mailbox. Kan je ook daar geen mail terugvinden? Laat het ons weten en we sturen je meteen een nieuwe uitnodiging toe.

Nu heb je 2 mogelijkheden:

  • Je hebt reeds een RouteYou account, dan kom je meteen op de pagina van jouw reis terecht. Kom je op jouw RouteYou, maar niet op je reis? Kijk eerst even na of je hetzelfdemailadres gebruikt hebt als in je correspondentie met Zuiderhuis.
  • Je hebt nog geen RouteYou account. Door het aanvaarden van de uitnodiging per mail kom je op de RouteYou hoofdpagina en kan je je eenvoudig en kosteloos registreren.

Vanaf nu heb je toegang tot je account en kan je je reis, de routes en alle informatie bekijken. Onderaan verschijnt het pop-up venster om de app te downloaden. Download de app en volg de stappen om deze te installeren.


03 Installeren van de RouteYou applicatie

Je installeerde de app via het pop-up scherm, of alternatief zoek je in de Google Play Store van je Android telefoon of de Apple App Store van je iPhone naar de RouteYou App en download de app gratis.

Zodra de app geïnstalleerd is en op je gsm-scherm staat kan je deze openen. Idealiter ben je meteen ingelogd of kan je met je RouteYou gegevens (emailadres) inloggen. Wanneer de app vraagt om je locatievoorzieningen aan te zetten, klik je uiteraard op altijd toestaan.


04 Je routes terugvinden

  • Rechts onderaan druk je op de knop “Profiel”
  • Je kiest voor “mijn groepen”
  • Hier zie je een overzicht van jouw reis of reizen
  • Je klikt op de reis en kiest vervolgens de route die je wil bekijken

05 Routes bekijken via de website op je computer

  • Ga naar de RouteYou-website en meld je aan.
  • Ga naar “laatst bekeken” waar je je reis ziet verschijnen. Klik hierop en bekijk je reis en de routes dag per dag.

06 Routes bekijken via de QR-code uit je routeboek

Bij In de email met reisdocumenten ontving je ook, via een WeTransfer-link, het routeboek van je reis.  In dit routeboek wordt gebruik gemaakt van een QR-code.

  • Open je camera op je gsm (enkel mogelijk met een smartphone), en hou deze op de QR-code gericht
  • Er verschijnt een link waarop je klikt.
  • Automatisch kom je in je digitale reisomgeving in de browser terecht. Opgelet: je komt dus niet rechtstreeks in de applicatie terecht.

Opgelet: de QR-code werkt enkel nadat je je op RouteYou registreerde. Krijg je een foutmelding? Kijk zeker even na of je aangemeld bent.


07 Jouw routeboek

In de email met je reisdocumenten ontvang je een WeTransfer link naar het routeboek van je reis. Deze link is slechts enkele dagen geldig, dus download deze meteen na ontvangst. Het routeboek dient ter voorbereiding van je dagtochten. Zo mis je geen bezienswaardigheden onderweg!

RouteYou functioneert het beste digitaal. Daarom raden we aan steeds de applicatie te gebruiken. Het is mogelijk om met het routeboek de weg te zoeken, maar we raden dit enkel aan als plan B of back-up.


08 Offline gebruik

  • Open de RouteYou-app en ga naar je reis zoals eerder beschreven bij punt 3: je routes terugvinden, en open een dagroute (bv: dag 3).
  • Druk rechts onderaan op de knop met download-icoon en “Offline”. Deze route wordt nu gedownload voor offline gebruik.
  • Je herhaalt deze stappen voor alle routes die je Offline beschikbaar wil hebben. De gedownloade routes vind je terug onder “Gedownloade routes” in je profiel.

09 Gpx-bestanden downloaden

Je kan ook gebruik maken van je eigen gps-toestel of van een app naar keuze (o.a. Komoot). Hiervoor heb je dan de gpx-bestanden (gpx, kml …) van de routes nodig. Dit kan alleen via de website, niet via de app:

  • Ga op je computer of smartphone via je internet browser (Safari/Google Chrome/…) naar de RouteYou-website en meld je aan.
  • Ga naar je reis en open de gewenste dagroute.
  • Er worden talrijke opties aangeboden. Je kan kiezen voor het gpx-bestand of voor verschillende gps-toestellen en apps.
  • Het door jouw gekozen type bestand van deze dagroute wordt gedownload naar je computer of smartphone om verder te gebruiken met je gewenste toestel of app.
  • Herhaal dit voor elke dag-etappe.

10 Vaak voorkomende problemen

Enkele veel voorkomende problemen en de bijbehorende oplossingen zodat je snel zelf op weg kan met RouteYou:

A De link naar je routeboek is verlopen

Heb je je routeboek niet vanop WeTransfer gedownload en wil je toch graag het Routeboek nog inkijken en bewaren, dan kan je zelf via de RouteYou website het routeboek opnieuw downloaden. Opgelet: deze functionaliteit is enkel beschikbaar via de website!

Klik hiervoor op het download symbool en kies voor afdrukken. Druk enkel de GIDS af en niet het overzicht. Nu heb je jouw gepersonaliseerde routeboek eveneens ter beschikking.

B Je hebt geen toestemming om deze route te bekijken

Deze melding kan 2 oorzaken hebben:

  1. Je bent niet ingelogd. Kijk zeker even of je correct bij RouteYou ingelogd bent.
  2. Het emailadres dat je gebruikte voor je RouteYou account aan te maken is niet identiek met het emailadres waarop we je de uitnodiging op mailden.  In dit geval, bezorg je ons via mail of telefonisch het emailadres van jouw RouteYou account, zodat we je snel toegang kunnen verlenen tot je reis op het correcte emailadres.

Je kan zowel via de applicatie als via de website inloggen met dezelfde login gegevens.


11 Feedback over RouteYou?

Zuiderhuis streeft permanent naar (product)verbetering. Suggesties om deze app verder te optimaliseren zijn dus meer dan welkom.

Ook wanneer je een aangenaam verblijf en toffe fiets-of wandeltochten achter de rug hebt, vernemen we het graag. Dit is voor ons ook een bevestiging dat we op de juiste golflengte zitten.

Na thuiskomst van je vakantie ontvang je een digitaal evaluatieformulier, voor de tijd die je neemt om ons feedback te sturen zijn we uiteraard enorm dankbaar!

Hoewel de Zuiderhuis-routeverkenners geen inspanning gespaard hebben om alle gegevens van de route uitgebreid te controleren, valt het niet uit te sluiten dat je ter plaatse vaststelt dat bepaalde beschrijvingen niet correct of van toepassing zijn.

Informatie over eventuele fouten of tekortkomingen tijdens je wandel- of fietstocht wordt erg gewaardeerd, zodat we de route waar nodig aanpassen en optimaliseren.

Na het lezen van deze handleiding nog vragen over RouteYou? Aarzel niet ons te contacteren via +32 3 285 99 90, of via fiets.wandel@zuiderhuis.be.