Consumentenbescherming

Boek met een gerust hart je reis

Kies je voor een reis bij Zuiderhuis dan wordt je reis verzorgd door een solide Belgische reisorganisatie en geniet je van alle voordelen die de Belgische wetgever voorziet ter bescherming van de consument. Zo onderschrijft Zuiderhuis de Algemene Reisvoorwaarden van De Geschillencommissie Reizen waar o.a. Testaankoop deel van uitmaakt. De Geschillencommissie Reizen is bevoegd om reisgeschillen te beslechten, behalve bij lichamelijke schade. Daarnaast is Zuiderhuis ook aangesloten bij het Garantiefonds Reizen.

Garantiefonds reizen

Zuiderhuis is aangesloten bij het Garantiefonds reizen (licentie A5039, uitgereikt door Toerisme Vlaanderen). Deze instantie screent alle aangesloten reisorganisaties op financiële gezondheid en staat in voor een verzekering tegen insolventie. Als consument ben je in geval van financieel onvermogen beschermd. Ben je nog niet vertrokken dan wordt het voorschot of het reeds betaalde bedrag terugbetaald of zorgt het Garantiefonds Reizen ervoor dat je toch kan vertrekken. Ben je reeds op bestemming dan zorgt het Garantiefonds Reizen voor een oplossing. Deze optimale preventieve bescherming zorgt er voor dat je met een gerust hart terecht kan bij Zuiderhuis.

Elke erkende reisorganisatie in België dient te beschikken over een aansprakelijkheidsverzekering. Loopt een reiziger bij de uitvoering van de reis lichamelijke of materiële schade op? Bij bewijs van een oorzakelijk verband tussen de schade en de uitvoering van de reis zal de verzekeraar de reiziger vergoeden.

Bijstand- en informatieplicht

Een erkende Belgische touroperator dient te voldoen aan informatieverplichting, hulpverlening en bijstand indien de reiziger in moeilijkheden verkeert. Een touroperator is verantwoordelijk voor de goede uitvoering van het reiscontract. Als organisator zullen we altijd bijstand bieden indien de reiziger zich in moeilijkheden bevindt. Dit, door nuttige informatie te verstrekken en door de reiziger te ondersteunen bij het vinden van een juiste oplossing. Deze bepaling is tevens terug te vinden in onze Algemene Voorwaarden (Artikel 16).

Zuiderhuis heeft informatieplicht en zal je steeds informeren over de relevante zaken van de reis. We brengen je op de hoogte van elk aspect van de heenreis en het verblijf, welke verzekeringen mogelijk zijn, wat zij inhouden, welke officiële reisdocumenten er nodig zijn en dergelijke meer. Ook bij een onvoorziene omstandigheden tijdens de reis kan je op Zuiderhuis rekenen. Indien nodig wordt er bijstand verleend en een oplossing gezocht voor het probleem. Deze bepalingen zijn terug te vinden in onze Bijzondere Voorwaarden (Artikel 3 en 4).

Wet op pakketreizen

Als organisator is Zuiderhuis gebonden aan de wettelijke bepalingen in verband met de pakketreisovereenkomst. De reiswetgeving voorziet een heel aantal bepalingen die ervoor zorgt dat de reiziger bij het boeken van een reispakket over de volledige lijn correct geïnformeerd wordt en dat de reiziger zonder zorgen de reis kan ondernemen. Meer hierover is terug te vinden in de Algemene Voorwaarden (Artikel 4).

Wanneer de reiziger aanklopt bij een reisorganisatie gaat de reiziger er vanuit dat de organisator ervoor zorgt dat de reiziger ook effectief zoals gepland op reis kan vertrekken. Dit is ook ons streefdoel. Zuiderhuis volgt de regelgeving op de voet, we bekijken de gevolgen voor onze reizigers en de uitvoering van het reisprogramma en informeren je hieromtrent op een efficiënte wijze. Soms zorgen bepaalde externe factoren, zoals een pandemie maar ook een oorlog, milieuramp,… ervoor dat de geplande reis niet kan doorgaan. Als reisorganisatie zijn we lid van de Vlaamse Vereniging voor Reisagenten (VVR). Zo blijven we steeds op de hoogte van alle relevante zaken in de reissector. We stellen ons steeds flexibel op naar de reiziger. Wij begrijpen dat er soms simpelweg niets aan gedaan kan worden en zullen in zo een geval daarom ook steeds naar een geschikte oplossing zoeken. Daarbij houden we steeds rekening met zowel de fysieke als de financiële veiligheid van de reiziger. Veilig op reis trekken is onze prioriteit.

In het kader van de coronacrisis hebben wij ons standaardbeleid nog eens uitgeschreven (zie ‘Veilig op reis in 2021’) om duidelijk te maken dat voor ons het welzijn van de reiziger steeds voorop staat.